Style Baka Gábor 2024. 04. 28.

Magyarországon járt a luxusórák fenegyereke

Bő egy évtizeddel ezelőtt kapott új lendületet a 200 éves márka, mely bár 100%-ig svájci, mégsem írja ezt a termékeire, helyette a nagy neveknek is fityiszt mutatva csillagászati áron adja a karóráit.

A schaffhauseni születésű Heinrich Moser – miután hazájában, Svájcban kitanulta a mesterséget – hajszál híján 200 évvel ezelőtt, 1828-ban alapította meg órakészítő műhelyét az akkor nagyon is nyugatias, pezsgő, oroszországi Szentpétervárott.

Herr Moser 1848-ban szülővárosában, Schaffhausenben is üzemet alapított, majd az óragyártáson messze túlmutató ipari fejlesztéseket is kezdeményezett ugyanott. Bár addigra a cári udvar egyik kedvenc óramárkájává vált, sőt, a(z amúgy Svájcban is megfordult) forradalmár, Vlagyimir Iljics Lenin mellényzsebében is akadt Moser-óra, az oroszországi műhelyt 1918-ban államosították, ezt követően vált a H. Moser & Cie. (ejtsd. kb.: ázs mozer e kompanyí) teljesen svájci órakészítővé.

Bár az 1970-es évek „kvarcválsága” sok más társához hasonlóan a Mosert is magával rántotta, de egyéb, patinás nevű sorstársaival egyetemben a kétezres években feltámasztották – de még hogy!

Pimasz főnix

A Meylan család 2012-ben szerezte meg az addig egy órás befektetési csoport kezében lévő márkát, melynek teljesen új, lázadó, de a kiemelkedő gyártási minőség miatt támadhatatlan imázst adtak. Az üzletmenetet vivő Edouard Meylan (a tulajdonos egyik fia) irányítása alatt bő egy évtized alatt az H. Moser a svájci óragyártás fenegyereke lett, és ez nem reklámos túlzás, főleg, hogy ők maguk is örömmel viszik ezt a szerepet.

Kiváló példa erre a 2014-ben piacra dobott Swiss Mad Watch, amely pusztán megjelenésével, a sajtot formázó tokjával, az alpesi borjúbőrből készült szíjával eleve zseniális geg lenne, ám amelyre a koronát a hozzá készült videó teszi fel, ahol a cégvezér maga mutat fityiszt a svájci (óra)iparnak azzal, hogy fapofával keveri össze Svájcot Svédországgal, rámutat, hogy a termékekre nyomott felirataikkal bármit képesek és hajlandók svájcivá tenni – és akként forgalmazni. Az alpesi ország lakóitól szokatlan, már-már angol abszurd humort bevető videó minden angolul értőnek kötelező, mert írásban tényleg csak töredékét lehet átadni, a cikk elolvasása után itt lehet megnézni.

Swiss Mad Watch (Kép: H. Moser & Cie.)

Swiss Mad Watch (Kép: H. Moser & Cie.)

A laikust elsőre minden bizonnyal elbűvölő „Swiss Made”-felirat elleni kampányra néhány évvel később még jobban ráerősített az H. Moser: miután 2017-re lazítottak a trademark törvényi előírásain, a cég, tiltakozásul a sok márka által külföldön gyártott alkatrészek felhasználásával svájciként eladott órák gyakorlata ellen, tüntetőleg felhagyott az amúgy forintban – minőségtől függetlenül – rögtön százezres vagy milliós felárat diktáló apróbetűs „varázsige” alkalmazásával.

Az H. Moser az elmúlt évtizedben nem csak a fenti két dologgal protestált: több egyedi – általában svájci óraexpókra készített – modellel mutatta meg, hogy a dacot, a pukkasztást a legmagasabb szintű mesterségbeli tudással képes alátámasztani.

Ekkorát még nem láttam! – Számít a méret.

Mutattak be alpesi hegyoldalt idéző virágos modellt (Swiss Alps), az Apple Watchot gúnyoló darabot, QR-kódos számlapú időmérőt, a világ legfeketébb anyagával, a szénnanocsöves Vantablackkel festett számlapú, tokozású és szíjú, Vantablack háttér elé kiállított karórát is – melyen értelemszerűen kizárólag a látszólag a semmiben lebegő mutatók látszottak –, de egyetlen más modelljük sem mutatott olyan szinten fityiszt a versenytársaknak, hogy azt még hivatalos premierje előtt le is tiltatták.

Bár az utóbbi, jótékony célra elárverezendő Swiss Icons modellt a gyártó jogi okokból kénytelen volt kiradírozni saját médiaportfóliójából, a Rolex, az Omega, az Hublot, a Panerai, a Patek Philippe, az Auedemars Piguet, a Girard-Perregaux jegyeit igazi frankensteini rémálomként egyesítő órát akkor is érdemes más forrásból megmutatni, ha a fene fenét eszik, íme:

Kattints a képre, galéria nyílik!

8 fotó megtekintése

A fenti, art-punkos, posztmodern poénokon túl az H. Moser persze sorozatgyártású modelleket is készít és forgalmaz, melyekkel – sikeresen – igyekszik egyre nagyobb piaci szeletet is kihasítani a svájci luxusórás tortából. 2021-ben még kb. 2000 órát gyártottak és értékesítettek, 2023-ban már 4000 körül volt ez a szám.

Ugyan az elmúlt években nem egy kollaborációjuk volt már más, szintén rétegmárkának számító órás és divatcéggel, 2024-re szintet léptek: a hozzájuk hasonlóan nagy múltú, de csak a 2010-es évtizedben újraalapított, az F1-ben és immár más autós versenykategóriákban is aktív francia sportkocsi-márkával, az Alpine-nal fogtak össze.

Magyarországon járt a luxusórák fenegyereke

Az idén februárban tető alá hozott együttműködés apropójából első ízben hazánkban, Budapesten tartott közös eseményt a két márka, március végén az H. Moser és a Renault alá tartozó sportautógyártó a budai Lóvasút rendezvényközpontban jelent meg együtt.

Ezen maga cégvezér, Edouard Meylan is ott volt, a FirstClass pedig – igen szűk körben – beszélgetett is a megjelenésében és gondolkodásában is igen fiatalos cégvezérrel.

Magyarországon járt a luxusórák fenegyereke

Nem szégyell tanfolyamra menni

A 48 éves, de 20 évet simán letagadni képes üzletembert először is azzal szembesítettük, hogy az elmúlt 2-3 évben megindult órazsugorodás – a 42-41-40 mm-es tokátmérők után lassan újra visszatérnek a 36-37-38-as méretek – ellenére ők nagyobb, ráadásul formájukban, a számlapon használt színeikben is „harsány”, feltűnő órákat gyártanak és forgalmaznak.

Meylan elismerte, hogy így van, óráik amolyan szándéknyilatkozatok, azok veszik őket, akik szeretnének drága, de egyedi és magas minőségű darabot a csuklójukon tudni. Persze nem kizárt a kisebb, ma épp trendibb darabok bemutatása, aminek jó alapot ad, hogy nemrégiben sikerült kisebb méretű kalibert – laikusnak: mechanikus óraszerkezetet – fejleszteniük, emelte ki.

Igen, fejleszteniük, ugyanis az H. Moser egyik ütőkártyája, hogy óráik szinte minden eleme házon belül készül, amit nagyon kevesen mondhatnak el magukról. A japán Seiko/Epson és a Citizen, a svájciak közül a Rolex, az Omega, a Zenith, a több nevű alpesi rétegmárkák, a néhány fős, szó szerinti manufaktúrák büszkélkedhetnek ilyesmivel, ez horológiai, hozzáértői, gyűjtői szempontból komoly piros pont.

Kattints a képre, galéria nyílik!

21 fotó megtekintése

Komoly fegyvertény tehát a Mosernek is, mely Meylan elmondása szerint globálisan – mostanra 30 országban megtalálható butikjaik alkalmazottjaival együtt – 160, Svájcban mintegy 100 főt foglalkoztat.

Az utóbbiból körülbelül 35 ember órásmester, de nem egyszerű elkülöníteni azokat, akik formális képzést szereztek, és akik más területről tévedtek a lupé, a mikroszkóp, a munkapad elé, ugyanis maga a főnök is ilyen: Meylan ugyan gyerekkora óta az óragyártás világában mozog, alapvetően gépészmérnök, ám folyamatosan tanul, épp beszélgetésünk előtt két héttel végzett el egy számlap-zománcozási tanfolyamot, hogy jobban értse, mit és hogyan fognak gyártani a Mosernél.

Zománcos számlapok készülnek a kemencében (Kép: H. Moser & Cie.)

Zománcos számlapok készülnek a kemencében (Kép: H. Moser & Cie.)

Titokban irigylik

A már említett fenegyerek-attitűd persze sok nagyobb, konzervatívabb óragyártónál kihúzta a gyufát – a Swiss Icon letiltása csak aláhúzta ezt –, tehát adta magát a kérdés, a CEO belülről hogyan éli meg ezt.

Meylan a First Class kérdésre állította, hogy ugyan hallott rosszakat is, alapvetően inkább pozitívak a visszajelzések, négyszemközt az órásmesterek elismeréssel tekintenek a Moserre, a „komoly” márkák marketingesei pedig egyenesen irigylik őket, igaz, a humor nem is feltétlenül állna jól mindenkinek.

Az órásmestereknek bejön a Moser hozzáállása (Kép: H. Moser & Cie.)

Az órásmestereknek bejön a Moser hozzáállása (Kép: H. Moser & Cie.)

Talán a Mosernek sem mindig, így a cégvezető hangsúlyozta, hogy nem ragaszkodnak ehhez, öncélúan nem vicceskednek, csak akkor állnak elő új geggel, viccel, rendhagyó modellel, ha tényleg jó ötletük akad.

Akad azért, friss kampányuk például arra épül, hogy az óráik önmagukért beszélnek, a CEO saját Streamlinere melegebb éghajlatra is küldi a közhelyesen svájci reklámötleteket vázoló marketingest…

Együtt igyekeznek felfelé

Ahogy már említettük, az H. Moser idén lett a francia sportkocsi-márka, az Alpine partnere, az együttműködés a gyártó autósportos tevékenységére, azaz a hosszú távú világbajnokságra (WEC) és a sokkal láthatóbb Forma-1-re is kiterjed.

Az Alpine pilótája, Pierre Gasly egy Streamlinerrel a csuklóján (Kép: H. Moser & Cie.)

Az Alpine pilótája, Pierre Gasly egy Streamlinerrel a csuklóján (Kép: H. Moser & Cie.)

Maga Meylan saját bevallása szerint nem autós, autósportos ember, de édesapja két régi, eredeti Alpine-ját ő is örömmel vezette időnként, ráadásul a Renault-csoport vezére, Luca de Meo bevallottan az H. Moser rajongója, így adta magát az összekapaszkodás.

A francia csapat ugyan az F1-es mezőny egyik leggyengébb autójával kezdte az évet, még öt forduló után is pont nélkül állnak, tehát első pillantásra a legrosszabbkor került az A524-esre és a versenyzői sisakokra a Moser címeres emblémája, de erre a cégvezető azzal reagált, hogy egyrészt előre jelezték nekik, hogy döcögős lesz a kezdés, másrészt szerinte kimondottan jó sztori lehet, ha pár év alatt együtt tudnak feljebb kapaszkodni. Hozzátette azért, hogy néhány év hasonló küszködés után már nem lesznek ilyen megértők.

A pilótafülke előtt ott az H. Moser (Kép: H. Moser & Cie.)

A pilótafülke előtt ott az H. Moser (Kép: H. Moser & Cie.)

Exkluzív kvarcóra az F1-nek

Egyelőre viszont nagyon is azok, a két újjáalapított, feltörekvő márka kiegészíti egymást, ráadásul a műszaki kiválóságra törekvés is összeköti őket. A színfalak mögött már zajlik a munka, a Forma-1-es szakemberekkel közösen dolgoznak egy új karórán, mely a csapattagok csuklóira kerülhet.

Különleges, kereskedelmi forgalomba nem kerülő modellről lesz szó, ugyanis az F1-es dolgozók kvarcórát kapnak majd, amely bírja a gyűrődést, és a mechanikus szerkezetnél pontosabban összehangolható – fontos funkciója lesz például, hogy a rajtprocedúra során jelezze, a szerelőknek mikor kell végleg elhagyniuk a rajtrácsot. (Óraértőknek: tulajdonképpen az ún. yacht timert ültetik át az F1-be.)

5 fotó megtekintése

Az H. Moser más F1-ben szereplő óramárkákkal ellentétben nem tervez kimondottan Forma-1-es karórát, de a First Class felvetésére Meylan úr elismerte, hogy akár lenne is ráció egy kicsit mérsékeltebb árú – értsd: 2000-4000 eurós –, mégis megfelelően „elit” darab piacra dobásában.

Az Alpine-pilóta Pierre Gasly ezzel együtt az H. Moser márkanagyköveteként a szezon kezdete óta egy Streamilnert visel, cikkünk megjelenését nem sokkal megelőzően pedig bemutatták az Alpine-ihletésű, turbillionos (az óra pontosságát növelő, látványos, „giroszkópos” komplikáció) modelljüket is.

Bár az alpine-os kapcsolat a Moser eddigi legnagyobb szabású együttműködése, 2025-re szintén készülnek valami nagy dobásra – a CEO nem árult el részleteket, de azt sejtette, talán valami nagy divatmárkáról lehet majd szó.

Edouard Meylan bemutatja a márkát Budapesten

Edouard Meylan bemutatja a márkát Budapesten

Privát alkuk

Ha megtetszettek az H. Moser órái, azért ne szaladjunk rögtön a belvárosba, a svájci márka – bár 30 országban jelen van már – itthon egyelőre nem rendelkezik butikkal.

Az alpine-os bemutatót az autómárka magyar képviselője, valamint az óragyártó közép-európai forgalmazója hozta össze, őket a Moser honlapján megtalálható e-mail-címen lehet elérni. A budapesti bemutató persze a komoly érdeklődőknek lehetőséget kínált a vásárlásra is, a rendezvény során fél füllel legalább két alku tanúi voltunk: „holnap át is veheti”, mondta a potenciális vásárlónak az egyik órás szakember, azaz kereslet hazánkban is van harsány, belemenős luxusra.

Kattints a képre, galéria nyílik!

6 fotó megtekintése