
A legutóbbi iPhone 16e bemutatóján is sokan felfedezték, hogy Tim Cook csuklóján az Apple Watch mintha lefagyott volna. Csak egy specifikus időt mutatott, méghozzá tíz óra kilenc percet. Ahogy telt az idő, ez a mutatott érték nem változott, végig így maradt.
Különös, de van oka! A csuklón hordott Apple Watch is csak egy reklámtermék, amit a legjobb színben akarnak feltüntetni, ezért a hivatalos eseményekre preparált órákkal készülnek. Minden előadó csuklóján olyan óra található, ami ezt az időpontot mutatja. Pontosan 10:09, egy perccel se több, se kevesebb.
Ha visszatekintünk a múltba, akkor a többi Apple-eseményen is megfigyelhető a jelenség.
Ez kőkemény, okos marketing, amit szinte elvárunk az Apple vezetőségétől. Ám az ötlet nem tőlük származik, nagyon nem. Mondhatni ősi fogásról van szó az órák világában. A dolog mögött nagyon egyszerű, emberi érzelmekre ható gondolat húzódik meg: az esztétika, a szimmetria.
(Fotó: VCG/VCG via Getty Images)
Mivel az emberek sokkal szívesebben néznek szimmetrikus képeket, arcokat, ezért ha a mutatók szimmetrikusak, szívesebben nézzük az órákat is. Ezzel az elrendezéssel a gyártó márkajelzése is jól látható, amelyet általában a 12-es alá helyeznek.
Korábban, a 20.. század első felében a 8 óra 20 perc volt a jellemző, a mai napig alkalmazott 10 óra 10 perces beállítást az 1930-as évektől kezdték el tudatosan használni az órák fotózása során. Így vidámabb, egy mosolygó arcra emlékeztető szimbólumot kaptak a reklámszakemberek, a másik, “bánatos” elrendezéssel szemben. Apró eltérések azért akadnak, a Telegraph témába vágó írása szerint a Rolex hirdetéseiben például 10:10:31-et látni, a Timex 10:09:36-ra állítja az időt, a TAG Heuer pedig 10:10:37-es fotókkal dolgozik.
A TAG Heuer is ezzel az elrendezéssel dolgozik. Fotó: Adrian Gaut/Condé Nast via Getty Images)
A recept pedig működik, a tudomány is bizonyította. A Frontiers in Psychology szaklapban publikált tanulmány szerint a 10 óra 10 perces mutatóállás számokban kifejezhető pozitív hatást váltott ki a kutatásban részt vevő emberekben, míg a 11 óra 30 perces állást semlegesnek vélték, a 8 óra 20 percet látva pedig egyenesen a szomorúságra asszociáltak.