1905-ös alapítása óta a Rolex a világ egyik legismertebb, egyben legvágyottabb luxusóra-márkájává nőtte ki magát. A svájci óragyártók között körülbelül 30 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik, amivel önmagában majdnem akkora részt birtokol, mint az Omega, a Cartier, a Patek Philippe, az Audemars Piguet, a Richard Mille, az IWC és a Breitling együttesen.
Tavaly ősszel Dallasban (USA) megnyitotta a továbbképző központját, a napokban pedig az első önálló képzését is meghirdette a márka, melyen kilenc, több évtizedes iparági tapasztalattal rendelkező felügyelő és oktató fogja átadni az órakészítés minden csínját-bínját a hallgatóknak – vette észre a Robb Report.
A 18 hónapon át tartó kurzusért ráadásul tandíjat sem kell fizetni.
A résztvevők nemcsak elméletben sajátítják el a szakmát, a képzés rengeteg gyakorlati részt foglal magában: csak a Rolex-órák szervizelése hat hónapot ölel fel a tananyagban. Az első tanfolyam 2024 szeptemberében kezdődik, majd minden márciusban, illetve szeptemberben indul új évfolyam. A másfél év végeztével záróvizsga vár a végzős hallgatókra a Rolex genfi központjában, és ha sikeresen teljesítik, elhelyezkedhetnek a márka észak-amerikai szervizhálózatában.
A Rolex lépése is jól mutatja, hogy a mai napig szükség van órásmesterekre. Létszámuk indult meredek zuhanásnak, hogy az 1970-es években megjelentek a kvarcórák: a Rolex közleménye szerint csak az Egyesült Államokban 75 százalékkal esett vissza a szakemberek száma az elmúlt évtizedekben – a hiány ugyanakkor nem új keletű: amikor az 1990-es években újra népszerűvé váltak a mechanikus órák, akkor vált egyértelművé, hogy nincs elég képzett órás.
Ahogyan horológiai innovációban sem jár az élen, úgy a képzéseket illetően sem az első a Rolex, hiszen a Patek Philippe és az IWC évek óta tart képzéseket, gyakornoki programokat, akár óragyártásban egyáltalán nem jártas embereknek is. A Rolexet elsősorban a státuszszimbólumi mivolta hozza előnybe, hiszen a különböző modelljei (Oyster Perpetual, Submariner, Daytona, Explorer) 3-10 millió forintnak megfelelő áron találnak gazdára – főleg a szürkepiacon, hiszen a márka körülbelül egymillió órát lefedő éves kapacitása – szándékosan, az exkluzivitás megőrzése érdekében – nem elégít ki minden igényt.
Épp emiatt egyre nehezebb dolguk van a szakértőknek is, ugyanis egyre pontosabb és élethűbb hamisítványokat gyártanak. Korábban a First Class is látott közelről Rolex-utánzatokat, erről itt írtunk részletesen: