Nagyjából 3 ezer éve velünk van a készpénz mint fizetőeszköz a kagylóktól a papírbankókig, ehhez képest egészen rövid ideje használunk digitális megoldásokat. Egyszerűségük miatt nem meglepő persze, hogy a bankkártyás vagy akár a telefonon keresztüli fizetés rohamosan terjed, ám ezekkel együtt megváltoznak vásárlási szokásaink is.
Két ausztrál intézmény, az Adelaide-i és a Melbourne-i Egyetem kutatói vizsgálták a témát, mégpedig úgy, hogy összegyúrtak 17 különböző országban készült, 71 korábban megjelent tanulmányt a pénzköltési szokásokról, és ezen halmaz eredményei, adatai között kerestek összefüggéseket. Ezekből kiderült, hogy a telefonos és bankkártyás fizetések során
míg a papírpénzes-aprós vevők szigorúbbak magukhoz.
A mögöttes magyarázat egyszerűen az lehet, hogy utóbbi esetben konkrétan látjuk is magát az összeget, amit pl. otthagyunk egy üzletben, ám a bankkártyák esetében ez nincs így. Hozzáteszik, a különbség egyébként nem nagy, de mégis szignifikáns, tehát meg lehetett állapítani ezt a trendet.
Azt is kiemelték, hogy az egyre inkább terjedő modern megoldások miatt ez a jelenség idővel csökkenni fog, majd el is tűnik, hiszen az emberek megszokják, megtanulják, hogy bankkártyával a kezünkben is csak addig nyújtózkodhatnak, ameddig a takarójuk ér. Egyelőre azonban még bőven működhet a készpénzes önkontroll azoknál, akik a plasztiklapot hajlamosak gyakrabban vagy több termékre elővenni pénztárcájukból.