Átlagosan 7 személyt ajándékozunk meg karácsonykor, ami eggyel több mint 2023-ban – ez is kiderült többek között az MBH Bank karácsonyi időszakra vonatkozó reprezentatív kutatásából, melyet a 18-65 éves korosztály körében végzett. A legnépszerűbb választások idén az édességek, az alkoholos italok és a könyvek, de továbbra is kedvelt ajándékozási formának számítanak a kézzel készített tárgyak, valamint a gyermekek körében a társasjátékok.
Mindennek beszerzésére átlagosan 7 napot szánnak a válaszolók. Több mint felük (52%) gondosan előre tervez, és már a karácsony előtti 3-4 hétben megkezdi az ünnepi bevásárlást. A beszerzett ajándékok tekintetében egyre nagyobb figyelmet kap a fenntarthatóság, a megkérdezettek 43 százaléka a csomagolással, 24 százalékuk a tudatos vásárlással járul hozzá a környezet védelméhez.
A kutatás arra is rávilágított, hogy a válaszadók kétharmada hazai webáruházban vásárol, ugyanakkor a tavalyi évhez képest megduplázódott azok aránya, akik külföldi webshopon keresztül vesznek ajándékot (36 %). A megkérdezett személyek 45 százaléka nyilatkozott úgy, hogy igyekszik a lehető legtöbb árut online megrendelni és kifizetni. Mindezzel összefüggésben kevesebben mennek idén plázába, kisboltba, viszont többen választják a hipermarketeket. Az ajándékok beszerzésénél a válaszadók fele veszi figyelembe a black friday-akciókat, ami szintén a megfontolt költésre enged következtetni.
A kutatásban megkérdezettek 46 százaléka legfeljebb 50 ezer forintot tervez költeni karácsonyi ajándékokra, tavaly a válaszadók közel felénél volt ez a tervezett limit. 100 ezer forint feletti összeget a válaszadók közel negyede (24%) fordít ajándékra, ez 3 százalékkal több, mint tavaly. Az egyéb kiadásokra ajándékok nélkül – főzés, utazás, karácsonyfa – a válaszadók 56 százaléka maximum 50 ezer forintot tervez költeni, 100 ezer forintnál többet csupán a megkérdezettek 17 százaléka költ.
Az ünnepi költségvetés tervezésekor ugyan számottevő azok aránya, akik félretett pénzből (20%) vagy az általános tartalékból (28%) fizetik az ajándékokat, azonban a legtöbben az aktuális fizetésükből finanszírozzák a tervezett vásárlást (58%). A megkérdezettek 8 százaléka az, aki valamilyen hitelből (hitelkártya, folyószámlahitel, banki kölcsön, gyorskölcsön) fedezi a kiadásait. A hitelkártyával rendelkezők harmada a hitelkeret nagy részét felhasználja, másik harmaduk pedig csak egy kisebb részével gazdálkodik.
A többség (60%) bankkártyával fog fizetni az ajándékokért. A megkérdezettek 53 százaléka szokott pénzt adományozni a karácsonyi időszakban, legnagyobb mértékben a szociális kérdéseket, az állatvédelmi és az egészségügyi ügyeket támogatják az emberek.