Az elmúlt évtizedekben jelentősen átalakult az emberiség és a sneakerek viszonya, amit jól mutat a magyar nyelvben is meghonosodó sneaker szó: régen egyszerűen csak torna-/sportcipőnek hívtuk az ilyen lábbeliket, persze hozzá kell tenni, hogy régen ezek tényleg egyszerű, tornatermi használatra tervezett cipők is voltak.
Az idők folyamán azonban a divat szerves részévé, hangsúlyos elemévé váltak a sneakerek, olyannyira, hogy saját kultúrközegük van, ezzel párhuzamosan pedig értékük is az egekbe szökött. A legdrágább, legritkább darabokért nem ritkán dollármilliókat fizetnek a gyűjtők, de a kereskedelmi forgalomban kapható modellek is hat számjegyű összegekért cserélnek gazdát forintban kifejezve.
A Statista Market Insights becslése szerint pusztán a sneakerek piaca – a valóban sportolásra használt cipőkkel nem számolva – már most 75 milliárd dollárt (26 407 milliárd forintot) tesz ki, 2028-ra pedig ez az érték elérheti a bűvös 100 milliárd dolláros határt is. A kérdés csak az, hogy ki vágja le magának a legnagyobb szeletet az óriási sneakertortából?
A Statista adatai szerint a 2022-es év nyertese a Nike, két szempontból is. Az egyiket könnyű látni, ha ránézünk az adatokra:
Fontos kiemelni – és itt jön a második szempont -, hogy ebben nincs benne az oregoni cég tulajdonába tartozó Jordan-almárka: a kosárlabdázó sziluettjével díszített sneakerek 11 százalékos piaci részesedéssel a második helyre kerültek.
A Nike örök riválisa, az Adidas “csak” a harmadik 9 százalékkal, ráadásul a teljes Nike-cégcsoportos dominanciát a listán szintén feltűnő Converse is tovább erősíti.