Style Erdős Norbert 2024. 02. 02.

Ezek után te is akarsz majd egy gitárt, akkor is, ha nem tudsz játszani

A hazai rockszíntér meghatározó alakjához látogattunk el, aki amellett, hogy a húrokat tépi, producerkedik és az utánpótlásképzésből is kiveszi a részét, sőt, komoly vintage-gitár-üzletet visz. Interjú Pulius Tiborral, a Supernem gitárosával.

Ha jól emlékszem, a kétezres évek elején, 2006-2007 környékén találkoztam először a Supernem nevű hazai rockbandával, és mint masszív punkfogyasztó, azonnal elkapott a bennük lévő stenk, amely szerintem a 2011-ben megjelent Tudományos Fantasztikus Pop című albumban, valamint azt azt követő néhány akusztikus koncertben csúcsosodott ki, ahol az RTQ vonósnégyessel kiegészülve léptek fel, így szólalt meg többek között az album cím adó dala:

 

A Supernemet hivatalosan 2002-ben alapította Papp Szabi (énekes-basszusgitáros), Pulius Tibor (gitáros) és Mózsik Imre (dobos). Gitárosukkal, Tibivel évekkel ezelőtt ismerkedtem, és azóta is kapcsolatban vagyunk. Amikor pedig megtudtam, hogy azon felül is hogy játszik rajtuk, vintage, custom gitárokkal kezdett el komolyan foglalkozni, arra gondoltam, itt az ideje elmerülni vele a témában.

A Supernem fotói a gitáros lakásának falán

A Supernem fotói a gitáros lakásának falán

Tibi 1977-ben született Kecskeméten, igazi zenészcsalád az övék: édesapja gitáros, húga fuvolaművész, fiútestvére zongorista-énekes, édesanyja, bár nem zenész, de Tibor szavaival élve, “ő fogja össze az egész kakofóniát”. A Supernem gitárosát gyerekként sokkal inkább érdekelte a sport, mint a zenélés, így viszonylag későn, 15 évesen kezdett el gitározni.

“Amikor először meghallottam az AC/DC muzsikáját, megpecsételődött a sorsom”

– meséli.

Alapkérdés, de megkerülhetetlen: mi volt az első gitárod?

Első gitárom egy Flash márkájú, 18 ezer forintos Stratocaster-kópia volt, amelyet szüleimtől kaptam. Biztos féltették apukám 79-es Gibson SG-jét, amit addig mindig elkunyiztam. (Hasonló SG-t pengetett például Angus Young is az AC/DC-ből – a szerk.)

Melyik volt az első zenekar, amellyel felléptél?

Első zenekarom a Tranquillizer nevű formáció volt, első koncertünk 1993 márciusában egy kecskeméti gólyabálon volt.

Hogy ismerkedtél meg Szabival és a többiekkel?

A Supernem megalakulása előtt még sok zenekarban játszottam, például volt egy jazz-rock formáció, a Free hand Art Factory, ezzel a zenekarral az 1996-os Ki mit tud?-on a tévés középdöntőig jutottunk. A 90-es évek végén csatlakoztam az UP! zenekarhoz, ahol akkor már Papp Szabi volt a basszusgityós és Mózsik Imi a dobos. Akkor még nem volt meg az ötlet a Supernemre, de pár év múlva Szabival összefutottunk egy stúdióban (akkortájt sessionzenéltem itt-ott), és a munka végeztével rögzítettünk egy saját dalt, rá pár hétre pedig már volt is lemezszerződésünk, ez 2001-ben történt.

 

Van kedvenc hazai vagy külföldi gitárosod?

Rengeteg nagyszerű gitáros inspirált életem során, fateromtól kezdve Jimi Hendrixig, BB Kingtől Nuno Bettencourtig, Angus Young , Tátrai Tibor, Pat Metheny, Stevie Ray Vaughn, lehetetlen lenne mindenkit megemlíteni. Hazai kedvenc gitárosaimmal pedig van szerencsém együtt zenélni a Húristen formációban, ahol Mohai Tamás, Nagy Ádi, Lukács Peta és jómagam vagyunk a gitárosok, Kiss G. Laci a basszusgitáros, Csányi Zolika pedig a dobos.

 

Találkoztál már személyesen nagy kedvenccel?

Az említett hazai zenészeken túl sikerült már átszórakoznom egy délutánt nagy példaképeimmel a Motörheaddel is, mikor a VOLT nagyszínpadán egymás után játszottunk.

Mikor jött a szikra, hogy a gitárokkal kellene foglalkoznod?

Amikor az ember fiatalabb, gyűjtöget szépen, ballagási pénzekből, nyári munkákból fejleszti a kis cuccát, ez nálam is így történt. Egyre jobb minőségű hangszereim lettek; a 2000-es évek elején már Gibson Les Paul Standarddel büszkélkedhettem, nemcsak a prospektusokból mosolygott rám Slash egy ilyen gitárral, hanem ott lógott a szobám falán. Először Drucker Ricsi barátommal kezdtünk el behozni egy-két komolyabb hangszert külföldről, már ekkor sok zenész kolléga, barát keresett meg minket, hogy tanácsot kérjen gitárokkal, erősítőkkel kapcsolatban. Szerintem nagyon fontos, hogy olyan dologgal foglalkozzon az ember, ami érdekli, amihez ért, ami boldoggá teszi.

Mennyire jó befektetés egy gitár? Lehet egyáltalán így tekinteni rá?

Tőlünk nyugatabbra a hangszergyűjtés már rég bevett befektetési módszer. Némely típus és évjárat mára bizony műkincsszintű darab, ezek pár év alatt akár duplázni is tudják egyébként sem csekély értéküket.

Gibson Les Paul Reissue 57’ Custom shop 3pick-up Bigsby - Ezt a hangszert egyszerűen csak Black Beautynak hívják , Jimmy Page használt ilyet a Led Zeppelinben, ez annak az újrakiadása, mindent az eredeti 1957es mintájára készítettek nagy odafigyeléssel a Gibson custom shop részlegén. Ára: 7 ezer euró.

Gibson Les Paul Reissue 57’ Custom shop 3pick-up Bigsby – Ezt a hangszert egyszerűen csak Black Beautynak hívják , Jimmy Page használt ilyet a Led Zeppelinben, ez annak az újrakiadása, mindent az eredeti 1957-es mintájára készítettek nagy odafigyeléssel a Gibson custom shop részlegén. Ára 7 ezer euró (2,7 millió forint).

Van olyan, aki csak dísznek veszi a drága gitárt, de soha nem játszik rajta?

Vannak olyan vevőim, akik nem játszanak hangszeren, de a gitárokhoz és zenéhez kapcsolódó saját élményeik, illetve a gitárok értékállósága, befektetési potenciálja miatt vásárolnak drága hangszert. Szóval manapság nem ritka az ilyen. Leginkább külföldről szerzem be a hangszereket, jóval több minőségi hangszert találni ott, de volt már példa rá, hogy itthon bukkantam igazi kincsre.

Mi az a néhány fő szempont, ami alapján azt mondod, ez a gitár érdekes, foglalkozol vele?

Nagyon fontos, hogy nagy múlttal rendelkező gyártóról legyen szó, ilyen többek között a Fender, a Gibson, a Gretsch, a Marshall, a Paul Reed Smith. Ezeknek a márkáknak a legnagyobb a rajongói köre, általában minden más hangszerkészítő is ezeknek egy-egy típusát értelmezi újra. Fontos, hogy milyen évjáratról beszélünk, a legnagyobb múlttal rendelkező hangszergyártóknak is van rosszabb és jobb időszaka, sok múlik a faanyagon és a vezető hangszerrészeken is.

Gitároknál a jó faanyagot szakszerűen kell szárítani és tárolni. A hőmérsékletnek és a páratartalomnak is nagy szerepe van a test készítésénél. A testhez használt leggyakoribb fatípusok a mahagóni, a kőris, az éger; fogólapnak rózsafa, ébenfa, jávor, bár manapság már – természetvédelmi okokból – például korlátozzák a rózsafa használatát, ezért sok újfajta anyaggal is találkozhatunk.

Gibson Es-335 Custom shop Bigsby - Chuck Berry klasszikusa, a Johnny B. Goode is ilyen hangszeren íródott, ő használta ezt a típust szintén ‘reissue’. Ár: 4-5 ezer euro (1,7 millió forint).

Gibson Es-335 Custom shop Bigsby – Chuck Berry klasszikusa, a Johnny B. Goode is ilyen hangszeren íródott, ő használta ezt a típust; szintén ‘reissue’. Ár: 4-5 ezer euro (1,7 millió forint).

Emlékszel?

Igen, pontosan ilyen gitárt használt Marty McFly is a Vissza a jövőbe első részében, amikor elnyomta a bálon a Johnny B. Goode-ot. De ki ne emlékezne erre, klasszikus, hidegrázós a mai napig! 

Mire kell figyelni, hogy ne verjenek át, mondjuk egy hamisítvánnyal?

Manapság megdöbbentően hihető másolatokkal lehet találkozni, de egy komoly hangszernél számtalan apróság van, amit nem lehet hamisítani. Bizonyos illesztéseket, arányokat, logókat, megmunkálásokat, főleg ha kézzel készülnek, nagyon nehéz lenne hamisítani. Például a Gibson Les Paulok, SG-k feje 3 farészből van összeillesztve, így kapjuk meg a tulipános formát. Illetve hivatalos igazolás, certificate is jár a legtöbb hangszerhez, amit az adott cég állít ki, ezt is érdemes jól megvizsgálni, mielőtt valaki drága használt gitárt vásárol.

Supernem Pulius Tibor interjú 2024 - Guitars for CAT

Hendrix-plakett a legendás balekezes gitárvirtuóz hangszerének limitált kiadásán.

Bizományba is vállalsz eladást, vagy megveszed, aztán némi haszonnal továbbértékesíted őket, mint egy használt autót?

Van, amikor bizományba is beveszek hangszert, de nem jellemző, leginkább barátoknak segítek így, a legjobb hangszereket azonban meg kell vennem, nincs mese.

Van olyan, hogy valamit fel kel újítani, kicsit helyre kell pofozni eladás előtt? Vagy mindent “fellelt” állapotban értékesítesz?

Egy hangszerrel foglalkozni kell, hogy a legjobb formáját mutassa, fél évenként illik beállítani. Nyakpálcán állítani, új húrt rakni rá, letisztítani, fát ápolni, akár bundot csiszolni. Így az állapotát is megőrizzük, és jobban is fog szólni. Minden hozzám került hangszer átesik ezeken a procedúrákon, ebben nagy segítségemre van Zilai Zoli barátom, aki karbantartja a gitárokat.

Fender Stratocaster Jimi Hendrix Artist Series - Jimi Hendrix gitárjának kiköpött mása jobbkezeseknek, tulajdonképpen tükörképe a bal kézre állított jobb kezes gitárnak, amit a mester használt. Nagyon limitált, kizárólag 1 évig gyártották 1997-ben. Ár: 3-4 ezer euro (1,4 millió forint).

Fender Stratocaster Jimi Hendrix Artist Series – Jimi Hendrix gitárjának kiköpött mása jobbkezeseknek, tulajdonképpen tükörképe a bal kézre állított jobbkezes gitárnak, amit a mester használt. Nagyon limitált, kizárólag 1 évig gyártották 1997-ben. Ár: 3-4 ezer euro (1,4 millió forint).

Hogyan találod meg a gitárokat? Egyáltalán, kell keresgélni, vagy annyira bejáratottak a forrásaid, hogy az “ajtóba hozzák” a bizniszt?

Bizony sokat kell ülni a gép előtt vagy telefonálni , utazni, hogy felleld a legjobb hangszereket. Persze vannak bejáratott helyek is, ahonnan sokat vásárolok. Ebben az ágazatban nagyon fontos a bizalom, sajnos sok a csaló, svindler is. Aki egy kicsit sem konyít a gitárokhoz, semmiképp ne vágjon bele egy értékes hangszer megvásárlásába, pláne ne ismeretlen forrásból! Kérjen inkább tapasztalt, hozzáértő segítséget.

Hogyan alakul nálad a hazai, külföldi vevők aránya?

Egyelőre körülbelül 80-20 százalék Magyarország javára, de a célom jobban bekerülni a külföldi körforgásba, természetesen sokkal nagyobb a piac, a webshopom is angol nyelven készült el, többek között ezért is.

Feszül a húr...

Feszül a húr…

Mi volt a legértékesebb gitár, ami rajtad keresztül talált gazdara?

Nem árt, ha az ember belövi azt az értéksávot, ahol mocorogni szeretne, mert a határ a csillagos ég, de itt már valóban műkincsekről beszélünk. Például egy 1959-es Gibson Les Paul ára 500 ezer euró (200 millió forint) körül mozog, ezt még nagy falatnak érezném, én általában 10-12 ezer euros (4 millió forint) kategóriáig megyek el.

Melyik volt az eddigi a személyes kedvenced?

Fantasztikusan inspiráló ezekkel a vintage vagy akár custom shop hangszerekkel találkozni, ezeken játszani. Egyik személyes kedvencem egy 1962-es Gibson SG Junior volt.

Taylor 815ce - Az amerikai akusztikusgitár gyártás zászlóshajója, tökéletes stúdió és koncerthangszer, egy szál “dróttal” is gyönyörű hangot produkál. Ár: 4 ezer euro (1,5 millió forint).

Taylor 815ce – Az amerikai akusztikusgitár-gyártás zászlóshajója, tökéletes stúdió- és koncerthangszer, egy szál “dróttal” is gyönyörű hangot produkál. Ár: 4 ezer euro (1,5 millió forint).

Milyen gyorsan talál gazdara egy vintage gitár? Van olyan típus, ami kelendőbb, mint a többi, amiről tudod, hogy na, ezért verekedni fognak a vevők?

A Les Paul, SG, ES335, Flying-V a Gibsontól, illetve a Fender Stratocaster, Telecaster mindig keresett darabok, de ha találkozom egy-egy speciálisabb, érdekesebb darabbal, lecsapok rá, és idővel megtalálja a gazdáját az is, addig pedig engem boldogít.

Mikor döntöttél úgy, hogy oké, ezt az üzletet most mar valamilyen komolyabb mederbe kell terelni, nem elég a “szájhagyomány útján terjedés”, induljon el a Guitars for CAT?

Szerintem a továbblépés, a fejlődés egyik kulcsa a brandépítés. Vedd magad komolyan, hogy komolyan vegyenek! Viszonylag hamar eldőlt, hogy ezzel komolyabban szeretnék foglalkozni, és onnantól beindult a gépezet, létrejött a márka, webshop, valamint a többi hozzá tartozó dolog.

Ebből adódik a kérdés, miért pont Guitars for CAT a név?

Nagy cicás lettem pár éve, ez is fontos, de egyben fiatalos, színes, figyelemfelkeltő logót és nevet is szerettem volna, ami magában foglalja a profilunkat, innen a mozaikszó: Guitars for CAT, azaz Collectors, Artist, Talents (magyarul ez annyit tesz: Gitár gyűjtőknek, művészeknek, tehetségeknek). A színes cicafejlogó Kiss Csabi tetoválóművész barátom alkotása.

Supernem Pulius Tibor interjú 2024 - Guitars for CAT

Egyedül viszed ezt az üzletet, vagy vannak társaid?

Ballai Gyula barátom az üzlettársam, illetve Drucker Ricsi (dalszerző-gitáros) segít a gitárokat felkutatni, szakmai kérdésekben is ki szoktam kérni a véleményét.

Van olyan gitár, amit végül mégsem adtál el, inkább megtartottad magadnak?

Vannak olyan gyöngyszemek, amiket megtartok saját gyűjteménybe, ha működik a kémia.

Említetted, hogy a Supernem zenekar most pihen egy kicsit, így több időd van a gitárbizniszre. De milyen projektek futnak még, vállalsz fellépéseket?

Supernemmel mögöttünk van 22 év, amikor elkezdtük, 25 voltam, most 47. Kicsit megpihenünk, mert erre nem volt módunk az elmúlt két évtizedben. Most mindenki kipróbálja magát máshol, nekem folytatódik a gitártanítás, heti 15 személlyel foglalkozom, így marad időm a cégre, illetve a dalszerzésre magamnak és másoknak is. Különböző formációkban pedig kiélhetem magam a színpadon. Fekete Jenővel játszom sokat, a Húristen zenekarral készülünk a szezonra, és sok helyre hívnak vendégnek, ezen kívül sok lemezen sessiongitárosként segítek be.

Valahogy így képzeli el az ember egy zenész lakását.

Valahogy így képzeli el az ember egy zenész lakását.

Ezen a ponton meg kell említenem, hogy néhány nap múlva indul a Guitars for CAT gitáros tehetségkutató, amelynek fődíja egy gyönyörű Olympic White USA Fender Stratocaster. A jelentkezés részleteiről közösségi oldalamon lehet majd tájékozódni, az élő döntő május 25-én lesz.

A rock es a punkrock stílus mintha kicsit háttérbe szorult volna itthon. Jól gondolom? Szerinted mi lehet ennek a hátterében?

A rock, punk sosem volt a legerősebb itthon, voltak kultikus punkzenekarok, de inkább a régi rendszerben. A világban aktuális zenei trendek mindig jó pár évvel később ütöttek be Magyarországon, most a hip-hop húz itthon, de a trendek folyamatosan cserélődnek. Nincs ezzel gond, majd változik ez is idővel.

Danelectro Nos 59’ - Különleges anyagokat felhasználó cég, műanyag test jellemzi és olcsó hangszer is, de a hangja és története alapján is gyűjteményben a helye. Ár: 600 euro (230 ezer forint).

Danelectro Nos 59’ – Különleges anyagokat felhasználó cég, műanyag test jellemzi, olcsó hangszer is, de a hangja és története alapján is gyűjteményben a helye. Többek között Jimi Hendrixnek is ilyen volt az első gitárja, illetve Jimmy Page is használt ilyen típust. Ár: 600 euro (230 ezer forint).

Az újvonalas, szóló előadók a csúcsra járatják a közösségi médiás megjelenésüket, és mintha ezt az előnyt nem lovagolnák meg az idősebb, régebbi zenekarok. Hogy látod ezt?

Míg régen elég volt a sikerhez, hogy jó zenész legyél, jó dalokat, jó szövegeket írj, klassz imázsod legyen, jó koncerteket tolj, ma már mindez nem elég. A csomag része lett az online követőtábor verbuválása, etetése is, ez külön tudomány. Ebbe a mi generációnk kevésbé fog beletanulni, sebaj, lehet, hogy a hallgatóságunk sem igényli annyira, mit mondjuk a 16-22 éves korosztály…

Lapozzátok végig a galériát, kicsit beleshettek oda is, ahová más nem!

60 fotó megtekintése

Ezek után te is akarsz majd egy gitárt, akkor is, ha nem tudsz játszani

Fotó megosztása:

Végezetül egy kis apróság: mi más lenne egy rocksztár dohányzóasztala, mint egy eredeti, 1981-es Crazy Kong arcade-játékgép? A masina a Nintendo Donkey Kongjának mintájára készült, kár, hogy Tibi gépének kijelzője hibás, de állítólag már van, aki majd megjavítja.

Supernem Pulius Tibor interjú 2024 - Guitars for CAT

A Crazy Kong tulajdonképpen azért készült el, mert Japánban akkora kereslet volt az eredeti Donky Kong játékgépekre, hogy a Nintendo nem tudott eleget gyártani belőlőlük, így belépett a piacra egy másik szereplő, a Falcon, amely kihasználta ezt a helyzetet, és , a Nintendo áldásával készített egy hasonló gépet, kicsit átszínezve a játékot. 

Supernem Pulius Tibor interjú 2024 - Guitars for CAT

Később a két cég összebalhézott, mert a Falcon megszegte a tengerentúli exportra vállalt kötelezettségét, miszerint a Crazy Kong nem hagyhatja el Japánt, így a Nintendo visszavonta tőlük a licencet. De mielőtt erre a Nintendo rájött, már jón néhány Crazy Kong-változat eljutott Európába is, végül évekkel később az egyik Pulius Tibi nappalijában landolt.

Egy kis impro is belefért, és csak annyit üzennék: nem kell ezt megvágni, csók!

Kép(ek) forrása: First Calss: Erdős Norbert