Az ismert vagy rejtőzködő milliárdosok évről évre egymásra licitálva, dollárszázmilliókért építtetnek modernebbnél modernebb, fényűzőbbnél fényűzőbb, esetenként már a 20. századi utasszállítókéval vetekedő méretű luxushajókat.
A legfelkapottabb dizájnerek által megálmodott belterek integráns részét képezik a különböző értékes műalkotások is, ám úgy tűnik, van, amit nem éri meg a fedélzetre vinni.
„Egyesek jachtjain igen komoly műtárgyak vannak, mert szeretnének kitűnni a vendégeik szemében azzal, hogy elmondják, ez a darab többet ér, mint maga a hajó” – idézte a RobbReport Ken Griffin amerikai pénzügyi szakembert, aki 100 méteres, Viva nevű jachtját Cézanne-, Pollock- és Warhol-festményekkel díszítette.
Az értékes műtárgyak azonban többszörösen is rizikós helyen vannak a hajókon: a sós, nyirkos tengeri levegő csak egy dolog, a személyzet annál akár sokkal nagyobb károkat is tehet bennük. „A tengeren a személyzet tudatlansága jelenti a legnagyobb veszélyt, gyakran nincsenek tisztában a műalkotások kulturális értékével vagy azzal, milyen értéket is képviselnek a tulajdonos számára” – magyarázta a riportban Pandora Mather-Lees művészettörténész.
Volt, hogy egy 110 millió dollár (41,2 milliárd Ft) értékű festmény teljes restaurálásra szorult, miután a takarítók lekaparták róla az eredetileg a mű részét képező gabonapelyhet; akadt, ahol a metszett kristályból készült szobrokat a mosogatógépbe pakolták, egy más jachton egy 120 ezer dolláros (45 millió Ft) értékű lámpa esett a személyzet párnacsatájának áldozatául, szintén másutt egy Andy Warhol-féle Brillo Box (dörzsis doboz) néztek valódinak, és hagyták a napon aszalódni – sorol példákat az oldal.
Persze megoldás is van, a másolatok „bevetése” vagy a kölcsönzés – az előbbi nem kíván különösebb magyarázatot, egyértelmű, hogy egy jó ügyesen elkészített darab karnyújtásnyi távolságból épp úgy megfelel, mint az eredeti, de nem jelent gondot, ha bármi baja esik, míg az utóbbira már kisebb iparág épült.
„Egész olcsón lehet műtárgyakat kölcsönözni. Többféle helyzetre is megoldás ez: jó lehet tematikus partikra, egy bizonyos atmoszféra megteremtésére, de akkor is, ha a tulajdonosok épp átmeneti állapotban vannak [pénzügyileg]” – magyarázta a feljebb is idézett művészettörténész.
Vannak olyan hajótulajdonosok, akik saját utazásaikon az eredeti műveket helyezik ki, saját örömükre, ám nagyobb társaság fogadásakor vagy a jacht bérbeadásakor másolatokra vagy bérelt műtárgyakra cserélik azokat. A kölcsönzéssel azok is élnek, akik szeretik időnként felfrissíteni a környezetet: egy-két évente újabb darabokra cserélik az addig kiállítottakat.
„Az emberek eltérően reagálnak a képzőművészeti alkotásokra, volt olyan eset, amikor egy adott gyűjtemény lelombozta a lehetséges vásárlókat, így eltávolítottuk a hajóról, és kortárs fényképekkel helyettesítettük őket” – mutatott rá egy további forgatókönyvre Tom Craig műkereskedő.
A festmények, egyéb műtárgyak beszerzése egyébként nem túl bonyolult: világszerte számos múzeum, galéria kínálja kölcsönzésre aktuálisan nem kiállított műtárgyait, sőt, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban külön erre specializálódott cégek intézik az ilyesmit – a gazdag hajótulajdonosnak csak ki kell választania, miket szeretne, és az adott alkotások hamarosan ott is lehetnek a jachtján.